Κυριακή 8 Ιανουαρίου 2012

Θεατρικό Παιχνίδι





Έχουν περάσει ήδη περίπου 2,5 μήνες και παρόλο τις δυσκολίες της προσαρμογής, την κούραση της τελευταίας ώρας και το άγχος, έχουμε να αριθμήσουμε σπουδαία επιτεύγματα.
Το ταξίδι μας στο θεατρικό παιχνίδι ξεκίνησε με πληθώρα ασκήσεων γνωριμίας, εμπιστοσύνης, χαλάρωσης και συγκέντρωσης. Δραστηριότητες που δένουν την ομάδα και βοηθούν στην έκφραση και την απελευθέρωση του ατόμου.

Σκεφτήκαμε να συστηθούμε με μια κίνηση ή έναν ήχο που προσδιορίζει το όνομα μας, ενώ οι υπόλοιποι επαναλαμβάναμε, ενεργοποιήσαμε τα μέλη του σώματος μας με ρυθμικές κινήσεις πάνω στη μουσική, γινόμασταν αγάλματα κάθε φορά που σταματούσε η μουσική και με τα χέρια μας φτιάχναμε σχήματα ή λέγαμε ένα τραγούδι, ή αναπαριστούσαμε ένα ζωάκι ή ζευγαρώναμε με τον διπλανό μας και προχωράγαμε στο χώρο με ενωμένα τα μέτωπα, τις κοιλιές μας κ.ο.κ
Ήρθαμε σε πρώτη επαφή με την παντομίμα. Κάθε παιδάκι έπρεπε να βρει μια λέξη με το πρώτο γράμμα του ονόματος του και να μας το περιγράψει μέσω κινήσεων. Παίξαμε κουκλοθέατρο με τα δάχτυλα μας φτιάχνοντας ιστορίες.
Παρουσιάσαμε ιστορίες με πρωταγωνιστές πολύχρωμα πανιά άλλοτε το πανί γινόταν μαγικό χαλί ενώ άλλοτε σκοινί για να παγιδεύσουμε έναν γίγαντα.
Αναλογιζόμενη οτι τα παιδιά βρίσκονται σε πρώτη επαφή με την ανάγνωση και τη γραφή προσεγγίσαμε το θέμα των εποχών μέσα από δραστηριότητες που αγκαλιάζουν τα μαθήματα της Γλώσσας και της Μελέτης Περιβάλλοντος. Στόχος ήταν να μπούμε και στην επιστημονική εξήγηση των εποχών μέσω παιχνιδιού ωστόσο θεώρησα σκόπιμο να γίνει μια προσέγγιση σε αυτό αργότερα.
Αποχαιρετήσαμε το καλοκαίρι φτιάχνοντας ζωγραφιές ώστε να υποδεχτούμε το φθινόπωρο με πληθώρα δραστηριοτήτων.  




Μοιράστηκαν στα παιδιά συλλαβές από τη λέξη Φθι-νό-πω-ρο έτσι ώστε να χωριστούν στις ομάδες του Φθι, του νό, του πω και του ρο. Η κάθε ομάδα τώρα έπρεπε να βάλει στη σειρά τα γράμματα που τους δόθηκαν ώστε να σχηματίσουν τα ονόματα των φθινοπωρινών μηνών και έπειτα να τοποθετηθούν σε διαδοχική σειρά (Σεπτέμβρης-Οκτώβρης- Νοέμβρης). Στη συνέχεια για να μάθουν να ξεχωρίζουν τις μεταβολές που συμβαίνουν στη φύση την κάθε εποχή (πέσιμο φύλλων –βροχές -αποδήμηση πουλιών) και πως αυτές επηρεάζουν τις δραστηριότητες των ανθρώπων, η κάθε ομάδα έπρεπε να διαλέξει εικόνες (φρούτα – αντικείμενα - φυτά) που σηματοδοτούσαν το φθινόπωρο ανάμεσα σε άλλα που συμβόλιζαν διαφορετικές εποχές. Για κάθε εικόνα που διάλεγαν παρουσίαζαν το περιεχόμενο της, με παντομίμα και κάθε φορά συζητούσαμε αν ήταν σωστή η επιλογή της κάθε ομάδας. Με τη συνοδεία μουσικής του vivaldi (Φθινόπωρο-Οι 4 εποχές) και ήχους βροχής και αέρα που παρήγαγαν τα ίδια τα παιδιά από εφημερίδες μεταφερθήκαμε εικονικά σε ένα δάσος και ακολουθώντας το πολύχρωμο μονοπάτι από πανιά η κάθε ομάδα δραματοποίησε φθινοπωρινές αφηγήσεις…Πάτημα σταφυλιών, πεσμένα φύλλα, νεροποντές από το πουθενά, πικ νικ που έμειναν στη μέση, ψάρεμα στη λίμνη που ποτέ δεν ολοκληρώθηκε λόγω ξαφνικής καταιγίδας ήταν κάποιες από τις στιγμές που ζήσαμε. Ο κύκλος του Φθινοπώρου ολοκληρώθηκε με ένα φθινοπωρινό κολάζ που δημιούργησε η κάθε ομάδα εμπνευσμένο από την ιστορία της.



Όταν οι ομάδες ολοκλήρωσαν το έργο τους, το καλύτερο ψηφίστηκε από τη διευθύντρια μας.
Κατασκευάσαμε κούκλες για κουκλοθέατρο από ανακυκλώσιμα υλικά στήσαμε μικρά αυτοσχέδια κουκλοθέατρα με τα θρανία και τα πανιά μας και παρουσιάσαμε μικρές αυτοσχέδιες ιστορίες.






Οι πιο πρόσφατες δραστηριότητες μας, είναι η δραματοποίηση του παραμυθιού «Το τσακάλι και το σαμιαμίδι». Όταν ένα φαντασμένο τσακάλι αποφασίζει να εμποδίσει τα υπόλοιπα ζώα του δάσους να πιουν νερό, τότε ένα έξυπνο σαμιαμιδάκι έρχεται να του βάλει τα γυαλιά. Έπειτα από τη δραματοποίηση συζητήσαμε τη συμπεριφορά του τσακαλιού και το πώς οι επιπόλαιες και μοναρχικές στάσεις οδηγούν ορισμένες φορές στην ταπείνωση και τους πιο δυνατούς.
Την τελευταία εβδομάδα των  Χριστουγέννων μιλήσαμε για τους καλικάτζαρους και για το τι λέει η παράδοση γι’ αυτούς, μεταμορφωθήκαμε σε καλικάτζαρους, κάναμε τις σκανταλιές μας παντομίμα και δραματοποιήσαμε το παραμύθι «Η αγέλαστη πολιτεία και οι καλικάτζαροι».
Οι παραπάνω δραστηριότητες αφορούν τα δυο τμήματα της πρώτης τάξης ωστόσο μερικές από αυτές τροποποιήθηκαν ή παραλείφθηκαν ανάλογα με το δυναμικό της κάθε τάξης. 



Παπαγεωργίου Νίκη

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου